THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Tuesday, August 25, 2009

SUASANA PRK PERMATANG PASIR

Tepat jam 8.00 pagi tadi kesemua tempat mengundi bagi pilihanraya kecil (PRK) Permatang Pasir telah dibuka. Terdapat 8 pusat mengundi bagi kawasan N.11 ini iaitu Sek. Keb. Permatang Pasir, Sek. Keb. Permatang Pauh, Sek. Men. Keb. Sama Gagah, Sek. Jenis Keb. Cina Lay Keow, Sek. Rendah Islam Al-Masriyah, Sek. Keb. Seri Penanti, Sek. Jenis Keb. Cina Kubang Semang, dan Sek. Keb. Bukit Indera Muda. Proses pengundian yang bermula 8.00 pagi tadi akan berakhir pada tepat 5.00 petang ini.

Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) Dato' Seri Anwar Ibrahim (DSAI) telah membuang undi di Sek. Keb. Penanti pada jam 8.20 pagi. DSAI telah diiringi oleh isteri beliau yang juga Presiden PKR, Dato' Seri Dr. Wan Azizah.

Di hadapan Sek. Keb. Penanti, terdapat sekumpulan 50 individu bermotosikal berkuasa tinggi mula membuat onar pagi tadi. Kumpulan ini dipercayi penyokong B-end. Mereka berbaju kuning dengan lambang dacing. Pegawai polis yang bertugas di hadapan pusat mengundi cuba menghalang kumpulan tersebut daripada memasuki kawasan pengundian tetapi mereka berdegil dan tidak mahu berganjak. Pada jam 9.45 pagi, trak polis simpanan persekutuan (FRU) sampai di hadapan sekolah untuk mengawal keadaan. Lewat tengahari tadi, Suruhanjaya Pilihan Raya menganggarkan hampir 50% pengundi telah keluar mengundi.

Terdapat beberapa pegaduhan kecil dilaporkan. Pada 1.00 tengahari tadi beberapa pemuda Umno yang berang dengan tindakan ganas Pemuda Umno Kepala Batas. 2 orang yang dilaporkan cedera adalah Pemuda Umno dari Kepala Batas itu sendiri.

Sehingga jam 3.30 petang, SPR menganggarkan 65% pengundi telah menunaikan tanggungjawab mereka.

0 comments: