THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Monday, August 24, 2009

BUAT PENGUNDI DI PERMATANG PASIR

Oleh Jebat Sarawak

Mungkin kesempatan beberapa jam sebelum proses pengundian di Permata[permatang-pasir-signpost.jpg]ng Pasir berlangsung diharapkan agar pengundi Permatang Pasir akan dapat menatap DD ni agar apa yang dititipkan di ruangan ini akan mampu dijadikan sebagai panduan dan pedoman untuk mereka melaksanakan tugas mereka sebagai pengundi. Mudah-mudahan mereka akan mampu membuat pilihan yang memberi kebaikan kepada mereka. Dengan peluang sesingkat ini juga saya ingin menitipkan beberapa panduan yang boleh digunakan oleh para pengundi Permatang Pasir untuk menunaikan tanggungjawab mereka.


1. INTERGRITI CALON

Pengundi-pengundi Permatang Pasir adalah diingatkan supaya mereka membuat penilaian yang berani dan tegas dalam menilai intergriti kedua-dua calon yang bertanding ini. Sesungguhnya yang mereka pilih adalah wakil rakyat yang bakal memikul tugas dan tanggungjawab yang akan membawa masalah serta suara mereka ke peringkat kerajaan negeri. Sesungguhnya intergriti calon BN dalam melaksanakan tugas beliau selama ini telah dibuktikan dengan jelas oleh pemimpin-pemimpin PAS. Manakala intergriti calon PAS telah dilihat dan dinilai sendiri oleh pengundi-pengundi Permatang Pasir. Apakah pengundi Permatang Pasir sanggup memperjudikan nasib mereka untuk memilih pemimpin yang sudah jelas mempunyai sejarah hitam menggelapkan wang yang diamanahkan kepadanya. Sesungguhnya bukan mudah untuk mengubah sikap buruk terutamanya yang gilakan pangkat dan wang seseorang itu. Justeru itulah kita lihat begitu ramai sekali wakil rakyat UMNO yang sering menyalahgunakan hak yang diberikan oleh rakyat untuk kepentingan mereka sendiri.

Calon PAS Mohd Salleh Man yang merupakan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang bukanlah seorang yang kekurangan dari segi kelayakan untuk bergelar pemimpin. Peranan dan tanggungjawabnya selama ini yang mendokong perjuangan PAS tanpa rasa jemu membuktikan bahawa beliau mempunyai semangat perjuangan yang sejati. Kesanggupan beliau untuk berkhidmat kepada masyarakat telahpun beliau buktikan kepada masyarakat setempat.

2. KEEGOAN DAN KEANGKUHAN PEMIMPIN UMNO/BN

Seharusnya rakyat telah sedar dan mampu menilai mengenai keegoan dan keangkuhan pemimpin UMNO terhadap rakyat selama ini. Lihatlah bagaimana pemimpin-pemimpin UMNO sengaja memperbodoh-bodohkan pemikiran rakyat dengan segala tindakan mereka. Pemimpin-pemimpin UMNO/BN seolah-olah tidak mahu mengiktiraf kebijaksanaan pemikiran rakyat sebaliknya sentiasa memomokkan rakyat dengan janji-janji kosong tanpa menghormati hak rakyat. Hayatilah tuturkata dan tindak tanduk pemimpin-pemimpin UMNO/BN dalam kempen yang dijalankan selama ini. Lihatlah bagaimana mereka menyalahgunakan kuasa mengeksploitasi agensi-agensi kerajaan untuk kepentingan mereka. Jika mereka mempunyai kuasa maka semuanya boleh digunakan oleh pemimpin-pemimpin UMNO/BN untuk mengekalkan kuasa mereka. Semasa berkempen pelbagai tindakan yang dilakukan tetapi selepas pilihanraya semuanya menjadi sampah mereka sahaja. Berapa banyak sudah proses pilihanraya untuk kita belajar dan mengenal sikap angkuh UMNO ini.

Selain itu juga keegoaan dan keangkuhan pemimpin UMNO/BN ni juga dengan jelas dapat kita nilai melalui tindakan mereka menindas dan membuli rakyat. Lihatlah bagaimana pemimpin-pemimpin UMNO/BN menjual tanah penduduk Kampung Pala, menyiksa rakyat yang berhimpun secara aman dalam kempen ISA dan PPSMI dan berbagai kes buli dalam tahanan polis. Kes kematian tahanan membuktikan bahawa pemimpin-pemimpin BN sengaja membuli hak rakyat untuk hidup. Selagi mereka berkuasa selagi itulah hak dan kebebasan rakyat tidak akan terjamin. Cakap lain buat lain. Ingatlah bahawa setiap pemimpin UMNO/BN itu mempunyai keegoan dan keangkuhan mereka kerana mereka berada dalam kelompok parti yang penuh keegoan dan keangkuhan. Lihatlah bagaimana pemimpin UMNO menyekat hak rakyat Kelantan dalam mendapatkan bayaran royalti minyak. Adakah tindakan kerajaan ini adil kepada rakyat? Lihatlah bagaimana pemimpin-pemimpin UMNO menghalalkan RAMPASAN KUASA RAKYAT di Perak? Suara rakyat langsung tidak dihormati oleh pemimpin-pemimpin UMNO. Sebaliknya hanya kuasa mereka yang perlu dituruti oleh rakyat.

3. KEGAGALAN UMNO/BN MEMBELA RAKYAT DAN BANGSA MELAYU DI PULAU PINANG.

Renungkanlah semula detik-detik kekuasaan pemimpin UMNO/BN semasa mereka berkuasa di Pulau Pinang 50 tahun yang lalu. Apakah mereka benar-benar ikhlas membela dan menjaga hak rakyat. Lihatlah bagaimana mereka melayan mangsa-mangsa Tsunami, meningkatkan ekonomi bangsa Melayu di Pulau Pinang. Apakah selayaknya pemimpin-pemimpin UMNO ni layak dikatakan pembela bangsa Melayu sedangkan apa yang diwarisi hari ini adalah kerana pengurusan dan pentadbiran pemimpin UMNO selama ini. Lihatlah bagaimana pemimpin-pemimpin UMNO menghina DSAI menjadi sehina-hina anak bangsa Melayu dan menjatuhkan maruah PAK LAH anak Pulau Pinang sebagai Perdana Menteri. Semua ini adalah tindakan pemimpin UMNO yang menyatakan mereka membela orang Melayu. Yang jelas pemimpin-pemimpin UMNO adalah golongan yang menghina dan merosakkan maruah pemimpin bangsa Melayu. Begitulah bangsatnya pemimpin-pemimpin UMNO ni dalam merebut kuasa mereka. Apakah golongan begini akan dipilih untuk mewakili rakyat Permatang Pasir ?

4. PAS SEBAGAI WADAH PERJUANGAN MELAYU DAN MEMPERTAHANKAN KESUCIAN ISLAM.

Tidak ada bezanya pemimpin Melayu PAS dengan pemimpin Melayu UMNO. Namun kredibiliti dan semangat iltizam pemimpin-pemimpin PAS jauh lebih baik daripada UMNO. Lihatlah peribadi pemimpin-pemimpin PAS yang ada. Lihatlah amalan dan pegangan agama mereka. Perjuangan PAS adalah perjuanagan untuk menegakkan dan mempertahankan kesucian Islam sebagai agama asal orang Melayu. Tidak rugi pengundi Permatang Pasir mengundi calon PAS berbanding UMNO. Jika selama ini selama 15 tahun mereka sanggup mempertahankan PAS kenapa tidak waktu ini. Kini PAS semakin diterima oleh bangsa lain malah mereka mulai menghormati pemimpin-pemimpin dan perjuangan PAS. Ini bererti mengundi PAS bermakna rakyat Permatang Pasir berusaha untuk memartabatkan orang Melayu dan agama Islam itu sendiri. Tidakkah ini menunjukkan kita membuat amal kebajikan dalam hidup kita. Sekurang-kurang orang Melayu yang memilih PAS membuktikan mereka juga mahu memartabatkan PAS sebagai perjuangan Islam yang benar-benar boleh menjaga kebajikan rakyat Permatang Pasir.

Apakah rakyat tidak risau dan takut dengan segala gejala sosial yang tumbuh melata di sekeliling mereka sehingga maksiat itu menimpa batang hidung mereka sendiri. Inilah kesan kepimpinan yang mengabaikan Islam sebagai pegangan hidup. Sesungguhnya Islam menjamin keberkatan dan kesejahteraan hidup kita di dunia dan di akhirat. Jika kita mendukung perjuangan PAS maka kita juga mendukung usaha mencegah dan membanteras segala gejala negatif seperti maksiat, mabuk, judi dan penyakit merbahaya dalam negara kita. Tidakkah ini akan melahirkan kehidupan yang lebih baik daripada apa yang kita dapat sebelum ini. Ingatlah masa depan anak bangsa kita esok hari. Jika kita tidak memperbetulkan keburukan hari ini pastinya anak kita nanti akan mewarisi keburukan yang akan menyiksa dan mensengsarakan hidup mereka.

Kini terpulanglah kepada pengundi Permatang Pasir untuk melaksanakan tugas mereka. Pilihan yang baik sudah ada Cuma kita hanya perlu menggunakan peluang yang ada untuk menentukan pilihan yang baik itu. Segala apa yang dinyatakan di atas adalah sebagai renungan dan ingatan kepada pengundi Permatang Pasir semasa menunaikan tanggungjawab mereka. Doa dan harapan agar pengundi Permatang Pasir mampu membuat pilihan yang terbaik demi kesinambungan perubahan keadaan yang lebih baik. Seandainya peluang itu ada di tangan saya maka pastinya tanpa ragu-ragu saya akan pilih calon PAS untuk dipangkah. Bukan sahaja saya pilih pemimpin yang bersih dan bertanggungjawab tetapi ikhlasnya dari segi agama juga terjamin. Martabat agama Islam juga akan dapat diperkukuhkan demi fisabilillah sebagai seorang Islam.

0 comments: