THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Saturday, August 29, 2009

KEPALA LEMBU SATU PROVOKASI DAN HASUTAN

Perarakan anjuran Jawatankuasa Bertindak Membantah Pembinaan Kuil di Seksyen 23, Shah Alam telah disertai beberapa NGO dari luar yang tidak dikenali. Perkara ini telah disahkan oleh Pengerusi Jawatankuasa tersebut, Mahyuddin Manaf. Beliau juga menegaskan bahawa protes tersebut tidak berniat untuk mencetuskan ketegangan kaum tetapi sebaliknya untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan dengannya. Pihaknya juga tidak dapat memastikan pihak yang membawa kepala lembu yang masih berdarah ke dalam perhimpunan itu.

Pakatan Rakyat Selangor mendakwa perarakan 'kepala lembu' yang masih segar berdarah semalam adalah usaha terbaru 'pelampau Umno' untuk menjatuhkan kerajaan negeri itu.

Banyak pihak berpendapat bahawa apa yang dilakukan dalam perhimpunan ini bukan sahaja provokasi bagi menghina masyarakat India beragama Hindu tetapi telah juga melampaui undang-undang negara. Disamping itu, mereka juga dengan jelas membelakangi agama Islam. Rasulullah s.a.w tidak pernah menyuruh ummatnya berbuat demikian atas nama Islam.

Pada ketika kejadian, pihak polis juga didapati enggan bertindak terhadap perhimpunan itu kerana mereka percaya perhimpunan dan perarakan itu didalangi oleh Umno. Bagaimanapun pagi tadi, Ketua Polis Daerah Shah Alam, Noor Azam Jamaluddin memohon maaf kerana tidak mengambil tindakan pantas sewaktu berlakunya protes dan perarakan. Perkara ini dimaklumkan kepada beberapa pemimpin Pakatan Rakyat dalam satu pertemuan dengannya. Alasan yang diberikan adalah pegawai yang bertugas di tempat kejadian adalah seorang pegawai junior.

Bagaimanapun kita percaya, pihak polis Malaysia sesungguhnya cekap dalam menjalankan siasatannya dan yakin dapat mencari dan menghukum orang-orang yang bersalah. Terdapat banyak gambar-gambar kejadian tersebut yang boleh dijadikan bahan bukti. Orang yang melakukan jenayah dalam isu ini, bukan sahaja orang yang mambawa kepala lembu tersebut tetapi juga orang yang mengheret, menendang dan lain-lain perlakuan yang bersifat menghasut dan membuat provokasi perlu dihukum. Polis seharusnya bertindak pantas bagi menyelesaikan isu ini supaya tidak berlarutan dan disensasikan.

0 comments: