THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sunday, August 23, 2009

LAGU LAMA YANG SUMBANG

Kepada Seluruh Rakyat Malaysia, khasnya pengundi di Permatang Pasir.

Esok (25 Ogos 2009) merupakan hari mengundi bagi pilihanraya kecil (PRK) di Permatang Pasir. Semalam (jam 11.30 pagi), di Hotel Legend, Kuala Lumpur YB Mohammad Radzhi Salleh mengisytiharkan dirinya keluar parti (PKR) dan menjadi ADUN Bebas. Berita yang mengejutkan ramai ini tidak seharusnya menyebabkan Pakatan Rakyat (PAS) hilang tumpuan dalam dalam PRK ini. Saya katakan begitu kerana rakyat sebenarnya bukan memilih Radzhi sebagai wakil mereka tetapi rakyat memilih Parti Keadilan Rakyat (PKR). Radzi ini hanyalah calon PKR pada masa itu dan beliau seharusnya sedar. Beliau telah mengkhianati rakyat di Lunas dan parti yang meletakkannya sebagai calon. Jadi kita tidak perlu memberikan perhatian kepada pengkhianat seperti ini pada ketika ini. Beliau akan dihakimi kemudian.

Sebagai rakyat yang sayangkan negara, kita seharusnya ingat pada sejarah dan hakikat yang berlaku pada ketika ini bagi mengundi parti/calon. UMNO B-end yang telah memerintah negara sejak lebih 50 tahun tidak membuat perubahan baik bagi rakyat keseluruhannya untuk masa depan negara. Dasar-dasar yang dilaungkan hanyalah rhektorik semata. UMNO yang dikatakan berjuang bagi menjaga kepentingan orang-orang Melayu selama ini telah menyebabkan banyak orang Melayu gagal dalam semua aspek sama ada ekonomi, politik, sosial dan lain-lain. Cina, India dan lain-lain bangsa juga dilihat tidak akan merasa nikmat jangka panjang untuk masa depan anak cucu.

Di sini saya tidak dapat senaraikan semua tetapi saya akan mengambil beberapa contoh. Dari aspek ekonomi, walaupun DEB telah dilancarkan pada tahun 1971 tetapi pemilikan Bumiputera pada nilai pasaran dalam syarikat-syarikat yang tersenarai di Bursa Malaysia hanya 15.1 peratus manakala pemilikan korporat Bumiputera dianggarkan hanya dua peratus. Itu angka ekonomi bagi bumiputera. Bagi rakyat Malaysia keseluruhannya, Laporan Rancangan Pembangunan Manusia Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHDP) tahun 2004 mendapati 10 peratus rakyat Malaysia yang paling kaya menguasai 38.4 peratus daripada pendapatan ekonomi berbanding 10 peratus paling miskin menguasai hanya 1.7 peratus. Senario ini dipercayai berterusan hingga kini. Ini bermakna 'rakyat yang kaya bertambah kaya, yang miskin menjadi papa'.

UMNO yang memperjuangkan hak dan kepentingan orang Melayu telah lupa bahawa terdapat 139,409 hektar tanah rezab Melayu telah dibatalkan dan hanya 77,208 hektar sahaja yang diganti semula. Masih terdapat baki 62,201 hektar yang perlu diganti tetapi pemimpin-pemimpin UMNO ini menutup mata. Bagi rakyat Cina dan India yang miskin pula, mereka dinafikan pemilikan tanah. Bagi UMNO B-end, mereka hanya layak mendiami dan mengusahakan tanah berstatus TOL. Sebagai contoh, pemberian hak milik oleh Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak dijadikan isu perkauman oleh pemimpin-pemimpin UMNO. UMNO B-end lebih rela menyerahkan tanah-tanah kepada kroni dan tauke-tauke seperti yang dlakukan terhadap tanah-tanah di Pangkor, Bukit Tinggi, Genting Highland dan lain-lain. Penyerahan tanah kepada kroni dan tauke-tauke sahajakah jalan untuk membangunkan negara sedangkan rakyat terus menyewa untuk menjalani kehidupan seharian.

Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sejak dari mula diperkenalkan sudah diakui sebagai satu dasar yang salah. PPSMI telah menafikan hak Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan hak Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantara dalam sistem pendidikan nasional negara kita. Kerajaan UMNO B-end kini berdolak dalik untuk melaksanakan semula bahasa ibunda dalam kedua-dua mata pelajaran ini. Pada mulanya tahun 2012 dan kemudian dilanjutkan lagi hingga 2014 sedangkan semasa perlaksanaannya dibuat serta merta. Kini ramai pencinta dan pejuang bahasa menentang PPSMI ini.

Kesejahteraan rakyat bergantung kepada keselamatan. Menjadi tanggungjawab pihak berkuasa dan kerajaan mentadbirnya berusaha mencegah dan melindungi rakyat dari insiden yang menjejaskan keselamatan seperti jenayah rogol, ragut, bunuh, rompak dan sebagainya. Berdasarkan statistik, kadar jenayah meningkat dari 3.8 bagi setiap ribu penduduk pada tahun 1990 kepada 6.2 pada tahun 2002. Kerajaan UMNO B-end sepatutnya mengatur strategi baru dan mengambil tindakan yang cekap pada masa itu tetapi malangnya jenayah terus meningkat. Pada 5 bulan pertama tahun 2007 berbanding tahun sebelumnya index jenayah mencatatkan penambahan 8.7 peratus. Pada ketika ini kadar jenayah lebih membimbangkan lagi sehingga YB Lim Kit Siang terpaksa mengadakan sidang meja bulat di Parlimen. Antara keputusan meja bulat ini adalah meminta kerajaan tidak menyambung khidmat Ketua Polis Negara kerana gagal mencapai prestasi. Ini merupakan kegagalan UMNO B-end memberikan kesejahteraan kepada rakyat.

Pada setiap pilihanraya terdapat ramai pemimpin-pemimpin UMNO B-end berjanji dengan bermacam janji tetapi selepas pilihanraya mereka akan hilang. Ini semua janji palsu mereka. Sebagai contoh, Shafie Abdal yang 'bersumpah' akan berikan pembangunan kepada rakyat Permatang Pasir. Janji ini sangat diragui apabila dilihat pada kawasan yang diwakili sekarang iaitu Semporna, dimana keadaan yang sangat daif di kawasannya. Di Semporna bukan saja tiada pembangunan fizikal tetapi rakyatnya miskin dan ada yang merempat. Sepatutnya UMNO B-end yang mengurus pendapatan negara mesti membangunkan dan memastikan kesejahteraan rakyat tanpa memilih parti atau kaum tetapi mereka menggunakan jentera dan wang rakyat untuk kepentingan parti dan puak mereka saja. Selain dari Shafie, pemimpin UMNO B-end juga turut berjanji seperti Muhyiddin, Koh Tsu Koon, Shahrizat, Rais Yatim, dan ramai lagi yang berjanji. Cuba ke kawasan mereka dan lihat sendiri apakah rakyat diwakili mereka itu mendapat semua pembangunan yang diperkatakan dan adakah semua rakyat di kawasan mereka ini hidup dalam keadaan sejahtera?

Oleh kerana UMNO B-end tidak dapat menggunakan agensi kerajaan negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat (PR) maka mereka sering gunakan kementerian untuk mengarahkan agensi dan jabatan di bawah mereka supaya menggunakan segala kemudahan yang ada untuk tujuan kempen. Memperkudakan polis dan SPR adalah amalan biasa UMNO B-end dalam setiap kali pilihanraya. UMNO B-end dalam hal ini bukan sahaja menggunakan khidmat jentera kerajaan tetapi juga kemudahan dan peruntukannya. Pada ketika ini, UMNO B-end telah menggunakan Angkatan Tentera dan Jabatan Kebajikan Masyarakat bagi tujuan kempen mereka. Salahguna kuasa ini bukan sahaja untuk pilihanraya tetapi setiap masa asalkan mereka dapat kredit darinya.

Media arus perdana dipergunakan untuk menjajakan cerita utama kononnya UMNO B-end telah mendapat suntikan moral dan juga menunjukkan angin perubahan daripada rakyat untuk menyokongnya. Pihak media telah memberikan gambaran seolah-olah Barisan Nasional masih lagi diterima ramai dan akan menang dalam pilihanraya. Media-media ini mengambarkan segala yang dilakukan oleh UMNO B-end adalah baik belaka dan apa yang berlaku dan dilakukan oleh PR adalah untuk kepentingan parti atau pemimpin tertentu. Berita berkaitan calon UMNO yang tidak amanah dan tidak bertanggungjawab disimpan dan ditutup. Media akan menuduh PR cuba memfitnah calon UMNO B-end. Itulah propaganda media.

Dalam setiap kali pilihanraya, UMNO B-end akan mendendangkan lagu lama yang pada hakikatnya telah sumbang dari dulu, kini dan selamanya. Dengan itu, marilah kita fikirkan bersama, calon/parti mana yang layak diangkat untuk memimpin dan memerintah?

'SELAMAT MENGUNDI'
UNDILAH USTAZ MOHD SALLEH MAN CALON PAS (PR)


0 comments: