THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Monday, September 7, 2009

5 RUKUN UMNO B-END

Akhbar Malay Mail hari ini menyiarkan pengakuan dari bekas orang kanan MIC yang mendakwa telah menipu dalam pemilihan parti 31 tahun lalu. Baca laporan di bawah.

Ex-MIC strongman says he ‘cheated’ in 1977 party polls

(The Malay Mail, 7 September 2009) – FORMER MIC strongman Datuk V. Govindaraj has made public a dark secret that could have altered the presidency of the party.

Govindaraj has confessed that he pocketed 30 votes meant for Datuk S. Subramaniam in the contest for the deputy president’s post against Datuk Seri S. Samy Vellu 31 years ago.

Subramaniam ended up losing to Samy Vellu by a mere 26 votes and the latter became president when then president Tan Sri V. Manickavasagam died in 1979.

Terdapat 5 rukun yang jelas jadi amalan oleh mana-mana komponen dalam B-end untuk membolot kuasa. Pertama, menipu dalam pemilihan. Kedua, menfitnah pihak lawan. Ketiga, merasuah pemilih. Keempat, ugutan kepada pemilih. Kelima, salah guna sepenuhnya kuasa yang ada.

Rukun yang telah tertanam sekian lama dalam parti B-end ini juga dibawa dan diamalkan dalam setiap pilihan raya umum atau pilihan raya kecil yang melibatkan rakyat keseluruhannya. UMNO ke, MCA ke, MIC ke dan semua yang seangkatan dengannya menggunakan kaedah dari rukun yang sama. Jom lihat amalan ini dalam pilihan raya kecil Bagan Pinang.

0 comments: