THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Saturday, August 1, 2009

UNTUK PENGUNDI PERMATANG PASIR

Takziah kepada keluarga Allahyarham YB. Dato’ Mohd Hamdan Abd Rahman, ADUN N.11 PAS Permatang Pasir. Dengan pemergian Dato’ Mohd Hamdan, satu pilihanraya kecil (PRK) akan diadakan. Mengikut peraturan yang sedia ada, PRK mesti diadakan dalam tempoh 60 hari. DUN ini yang terletak dalam parlimen Permatang Pauh mempunyai 20,350 pengundi. PAS sudah tentu akan mempertahankan kerusi yang dimilikinya manakala UMNO B-end telah mengumumkan akan menyertainya. Dengan ini telah terdapat 2 calon yang telah menyatakan hasrat untuk bertanding.

Pada PRK DUN Penanti (dalam Parlimen Permatang Pauh) yang lalu, UMNO B-end tidak bertanding dengan alasan tidak mahu membazirkan wang rakyat, tumpuan hendak diberikan kepada kerja-kerja untuk rakyat, dan kekosongan kerana Parti Keadilan (Rakyat) hendak menyelesaikan masalah dalaman. Hampir semua puak-puak UMNO B-end berpendapat keputusan yang dibuat oleh Najib itu menepati konsep 1 Malaysia yang mendahulukan rakyat dan mengutamakan prestasi. Tetapi semalam Presiden UMNO B-End, Najib menyatakan keputusan untuk bertanding dibuat kerana kekosongan itu adalah mengikut keperluan Perlembagaan. Kriteria lain seperti pembaziran dan tumpuan bagi kerja-kerja yang lebih afdal untuk kebaikan rakyat dan negara telah dilupakan. Ekonomi negarapun tidak perlu dipulihkan lagi kerana PRK Permatang Pasir ini sebab PRK ini lebih penting dan tumpuan mesti diberikan pada PRK Permatang Pasir.

Seperti biasa beberapa hari lagi sehingga PRK berakhir, ramailah pemimpin-pemimpin UMNO B-end akan meninggalkan tanggungjawab hakiki sebagai menteri, timbalan menteri, setiausaha kementerian dan sebagainya untuk ke Permatang Pasir bagi bertemu dengan rakyat yang banyak masalah dan tmenghadapi tekanan hidup seharian. Sumbangan kewangan akan diberikan bukan sahaja kepada OKU, rakyat miskin, orang yang kena bencana tetapi juga pengundi-pengundi di DUN ini.

Tidak cukup dengan wang, RTM, TV3, Utusan Malaysia, Berita Harian dan lain-lain media utama datang untuk beri liputan berhubung semua kebaikan yang dilakukan oleh UMNO B-end dan mencela PAS dan PR. Setiap hari macam-macam berita akan dikeluarkan dengan agenda yang sama iaitu PAS atau Pakatan Rakyat tidak boleh dipercayai, melakukan penyelewengan, tidak cekap, berpecah, ahli PR masuk UMNO B-end dan sebagainya. RTM pula bukan setakat buat liputan tetapi juga buat program “bersama rakyat”. Belanja rakyat makan dan buat karnival kemudian panggil menteri dan calon UMNO B-end bagi ceramah. Puak-puak UMNO B-end ini lupa, duit RTM tu adalah duit rakyat.

Tidak ketinggalan agensi-agensi kerajaan lain. Tidak dapat agensi kerajaan negeri (kerana P. Pinang bawah Pakatan Rakyat) maka digunakan nanti agensi kerajaan pusat. Pegawai dan kakitangan KEMAS di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Jabatan Hal Ehwal Khas, Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) dan lain-lain. Polis merupakan nombor wahid yang akan digunakan atas alasan keselamatan. Kalau ada “jambatan” nak bina, UMNO B-end akan arahkan jentera-jentera berat dari Angkatan Tentera untuk laksanakannya. Tetapi jentera-jentera berat ini diletakkan ditepi jalan dulu. Kalau UMNO B-end menang baru boleh buat “jambatan” itu. Kalau kalah, jentera-jentera ini akan dihantar balik sebab polis dan tentera ini milik UMNO B-end bukan milik rakyat. Puak-puak UMNO B-end ini lupa polis dan tentera adalah agensi kerajaan yang berbelanja atas duit pembayar cukai, duit rakyat bukan duit UMNO B-End.

Tidak cukup dengan polis dan tentera, pemimpin UMNO B-end akan guna helikopter sebab sibuk dan banyak perkara nak cepat. Guna kenderaan-kenderaan rasmi agensi kerajaan untuk kempen UMNO B-end. Duit kerajaan dia buat macam duit UMNO B-end.

Setelah guna wang, agensi kerajaan dan harta kerajaan, pemimpin dan puak UMNO ni pula akan membeli jiwa rakyat. Kalau rakyat duduk bersila, mereka akan duduk bersila. Kalau rakyat potong getah, merekapun akan pergi potong getah. Walhal mereka ini tidak pernahpun buat kerja-kerja itu. Mereka hidup mewah dengan kediaman berharga berjuta-juta, makan selalu di hotel terlebih 5 bintang, bercuti mesti ke luar negara dan segala macam kemewahan.

UMNO B-end ini memang pandai berjanji. Dari ketua cawangan hinggalah pemimpin tertingginya. Duit yang digunakan adalah duit pembayar cukai. Pembayar cukai itu rakyat tapi dia janji macam duit dia. Akhir sekali UMNO B-end akan guna tektik mengugut pengundi. Kalau tidak undi UMNO B-end, kerajaan tidak akan buat projek di kawasan ini. Kerajaan sepatutnya buat projek mengikut keperluan bukan ikut suka apa nak buat.

Lagi saya nak ingatkan warga Permatang Pasir. Kalau ada puak-puak UMNO B-end ini nak sewa rumah, pastikan ambil bayaran penuh termasuk bil letrik dan air. Kalau janji RM3,000.00, ambil terus RM3,000.00, kalau RM5,000.00, ambil terus RM5,000.00 sebelum mereka gunakan rumah kita. Jangan tunggu lepas pilihanraya sebab kemudian akan dapat RM300.00 atau RM500.00 saja. Lebih-lebih lagi bila UMNO B-end ni kalah. Hati-hatilah dengan puak-puak UMNO B-end ni.

SELAMAT MENGUNDI


0 comments: