THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, September 30, 2009

UMNO KETANDUSAN CALON

Tindakan UMNO-Barisan Nasional menamakan Tan Sri Isa Samad sebagai calonnya untuk pilihan raya kecil Bagan Pinang menunjukkan parti berkenaan ketandusan calon yang berwibawa dan bersih.

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat Azmin Ali berkata pemilihan Isa sebagai calon membuktikan Najib mempunyai agenda tersendiri apabila beliau beriya-iya mempertahankan Isa walaupun mendapat tentangan pelbagai pihak.

“Inilah sikap tolong menolong dalam UMNO-Barisan Nasional. Engkau tolong aku. aku tolong engkau, engkau tutup kes aku, aku tutup kes engkau. Inilah semangat muafakat yang paling kental dalam UMNO -Barisan Nasional.

Menurutnya UMNO-Barisan Nasional sekali gus ‘membakul sampahkan’ nasihat Tun Mahathir Mohamad sendiri yang memimpin UMNO-Barisan Nasional selama lebih 20 tahun.

Katanya nasihat Mahathir supaya tidak memilih calon yang telibat dengan rasuah tidak langsung diendahkan.

“Orang yang paling sedih dan muram pada malan ini ialah Tun Mahathir Mohamad. Mahathir sudah beritahu berulang kali dia turun dalam majlis Hari Raya Aidilfitri di Negeri Sembilan beberapa hari lalu supaya jangan pilih surat khabar lama.

“Mahathir beritahu jangan pilih bahan yang boleh dikitar semula. Mahathir mengingatkan jangan pilih orang yang rasuah tetapi hari ini UMNO setelah telek tenung akhirnya UMNO kemukakan calon yang terbaik dalam simpanan mereka Isa Samad,” katanya pada majlis pengumuman calon Pakatan Rakyat malam tadi.

Azmin menyifatkan pemilihan Isa sebagai satu penghinaan UMNO kepada masyarakat di Bagan Pinang.

Menurutnya parti berkenaan tidak pernah belajar dari kesilapan kerana mengemukakan calon yang disabitkan dengan kesalahan politik wang.

“Hebat UMNO sekarang, orang yang bergelumang dengan rasuah politik wang hari ini diangkat didewa-dewakan hendak menjadi calon di Bagan Pinang. Ini membuktikan sekali lagi dalam UMNO daripada muda sampai tua semuanya bapa rasuah dan penyelewengan belaka.

“Ini satu penghinaan kepada orang Bagan Pinang, penghinaan kepada kemuliaan orang Bagan Pinang, orang Permatang Pasir sudah tolak pemuda UMNO yang rasuah. UMNO tidak pernah belajar dari kesilapan mereka. UMNO tidak belajar dari hukuman yang diberi rakyat.

“Hari ini angkat lagi calon yang bergelumang dengan rasuah seolah UMNO cuba memperbodoh orang Bagan Pinang. UMNO cuba menghina pengundi-pengundi pos, UMNO menghina pegawai tentera. Ayuh orang Bagan Pinang tolak calon UMNO pada 11 oktober akan datang,” katanya.

Sementara itu Penasihat DAP Lim Kit Siang pula berkata pemilihan Isa membuktikan Najib sebenarnya tidak ada keinginan untuk menghapuskan rasuah seperti yang dilaungkannya kepada rakyat.

Menurutnya, kegagalan Najib juga menyebabkan kedudukan Malaysia dalam Persaingan Antarabangsa jatuh tiga anak tangga iaitu di tangga ke 24.

“Bagaimana Perdana Menteri baru Najib kata mahu membawa perubahan. Satu daripada enam KPI ialah membenteras rasuah. Bagaimana dengan seorang yang terlibat dalam rasuah politik wang mewakili UMNO dan Barisan Nasional. Apa maknanya bahawa Perdana Menteri baru tidak ada keinginan politik untuk menghapuskan rasuah.

“Kerana institusi-institusi penting dalam negara seperti Polis, SPRM, kehakiman, SPR semua sudah hilang kebebasan, hilang profesionalisme. Oleh itu persaingan antarabangsa kita jatuh dan menyebabkan Malaysia tidak begitu kompetitif berbanding negara lain untuk menarik pelabur asing,” katanya.

Kit Siang berkata sekiranya UMNO-Barisan Nasional gagal mempertahankan kerusi DUN N31, tidak mustahil Najib bakal menjadi Perdana Menteri terakhir Barisan Nasional mengikut kepada teori ‘RAHMAN'.

-tvantara.com-

0 comments: