THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sunday, January 3, 2010

RAKYAT SUSAH, UMNO B-END SENANG

Sempena Tahun 2010 rakyat di sambut dengan kenaikan harga gula iaitu bahan keperluan harian semua orang. Harga gula dinaikan sebanyak 20 sen sekilogram kepada RM1.65 di Semenanjung dan RM1.75 di Sabah dan Sarawak. Alasan yang dikeluarkan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Mohd Zain Mohd Dom adalah kerana kenaikan harga gula mentah dunia.

Tiada menteri yang berkenaan atau TPM atau PM yang keluarkan kenyataan. Mereka menyorok dibelakang tabir membiarkan SU KPDN keseorangan. Media-media pencacai pula mengeluarkan cerita berhubung kebaikan kenaikan harga gula ini. Kononnya supaya rakyat kurangkan pengambilan gula agar penyakit boleh dikurangkan. Sama lebih kurang macam nak naikkan harga cukai rokok. Tahun 2009, beberapa harga barangan telah naik seperti sayur-sayuran, petrol dan sebagainya.

Kenaan cukai caj kad dan kad kredit mulai 2010, serta barangan lain apabila GST dilaksanakan akan menyebabkan kos sara hidup lebih meningkat. Apakah dengan peningkatan kos hidup ini akan menguntungkan rakyat? Jawabannya, sudah tentu tidak. Jadi, siapa yang untung?

Kesusahan dan kesengsaraan rakyat akan dimanfaatkan oleh UMNO B-end. Itulah sebabnya mereka mengidamkan susah dan sengsara rakyat. Kerajaan UMNO B-end telah dan sedang berusaha mengurangkan atau menghapuskan segala subsidi untuk rakyat. Rakyat disuruh 'berdikari'. Lebih ramai rakyat yang susah, UMNO B-end lebih senang.

Bila ramai rakyat yang susah, UMNO B-end boleh memberikan bantuan. Tapi dengan gunakan wang dari wang kerajaan iaitu wang pembayar cukai. Bukan dengan wang UMNO B-end sebab merekapun tidak mempunyai wang. Hutang membeli barangan untuk pilihanrayapun tidak mampu mereka bayar. UMNO B-end akan gunakan wang kerajaan untuk sama ada membantu orang miskin, memberikan penghargaan kepada kejayaan pelajar-pelajar atau bantu peniaga atau untuk apa saja. UMNO B-end atas nama kerajaan akan gunakan wang (yang sepatutnya untuk subsidi) kerajaan untuk mengadakan majlis-majlis menyampaikan bantuan. Pada majils itu, mereka akan meletakkan logo kerajaan Malaysia bersama-sama logo UMNO B-end seolah-olah wang menganjurkan majlis dan sumber bantuan itu datang dari UMNO B-end. Dalam ucapan-ucapan di majlis tersebut, mereka akan turut berkempen. Akhirnya, senanglah UMNO B-end memperbodohkan rakyat.

0 comments: