THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Saturday, April 9, 2011

Tamatkan Hegemoni Taib Mahmud


Kenyataan media oleh Lim Lip Eng (Ahli Parlimen DAP - Segambut)

Pada pilihanraya DUN Sarawak ke-10, DAP telah bertanding di 15 kerusi di Sarawak. Antara 15 kerusi yang ditandingi oleh DAP, kita juga bertanding dalam N68 Bukit Kota.

Kerusi ini merupakan satu-satunya kerusi yang mana DAP bertembung Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) yang dipimpin oleh Ketua Menteri Sarawak Abdul Taib Mahmub.

Sepanjang 48 tahun yang lalu, BN Sarawak telah menggunakan kedudukan politik untuk membina kekayaan dan menggunakan wang tersebut untuk memperkukuhkan kedudukan politik, lingkaran ganas sedemikian berterusan, kroni-kroni ahli politik BN telahpun mengeksploitasikan dan memonopoli sumber-sumber kaya yang boleh digunakan untuk pembangunan melalui urus niaga sulit "bawah meja" dan akhirnya merampas hak-hak penduduk Sarawak di sisi undang-undang.

Tanah negeri yang bernilai telah diberi milik kepada kroni-kroni BN pada harga yang lebih rendah daripada harga pasaran, kebanyakan projek utama Kerajaan Negeri juga diberi kepada kroni-kroni BN tanpa tender awam, hanya sedikit yang tertinggal untuk penduduk biasa Sarawak.

Dalam tempoh 30 tahun Taib memegang jawatan sebagai Ketua Menteri Sarawak, kroni-kroninya telah mengumpulkan kekayaan yang terlampau banyak sehingga mereka mampu memiliki hartanah bernilai berbilion-bilion Ringgit Malaysia di seluruh dunia. Manakala kebanyakan rakyat Sarawak masih hidup dalam keadaan yang tiada bekalan air, elektrik, kekurangan peluang pendidikan dan perkhidmatan kesihatan yang berpatutan.

Walau bagaimanapun, BN masih tidak rasa bersalah, sementara itu pemimpin-pemimpinnya sedang sibuk mengaut keuntungan daripada kedudukan mereka sebagai parti yang memerintah.

Bangkitlah rakyat Limbang, PBB ialah rakan sejenayah dasar-dasar dan tindakan-tindakan BN. Eksploitasi sumber-sumber di Sarawak mesti diberhentikan. Hak rakyat mestilah dibela. Bertindak sekarang, Ubah!

Tamatkan hegemoni Taib Mahmud, mula dari Limbang!


0 comments: