THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Thursday, July 29, 2010

DSAI MEMPUNYAI SIFAT ISTIQOMAH

Bismillahir-rahman nir-rahim

Tahniah, itulah kenyataan yang dapat saya ucapkan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim setelah saya membaca kandungan temu ramahnya dalam Sinar Harian (16 Syaaban 1431/28 Julai 2010).

Ternyata Anwar seorang yang memiliki ketegasan dalam mempertahankan prinsip perjuangannya. Ketegasan yang sama pernah ditunjukkan oleh Nabi Muhammad SAW semasa berhadapan dengan pelbagai fitnah pihak pembesar Quraisy. Kerana di atas ketegasan mempertahankan kebenaran perjuanganlah, maka Nabi sanggup berhijrah meninggalkan Kota Mekah menuju ke Madinah. Oleh sebab itu, Nabi tidak pernah bertolak ansur dengan pelbagai tawaran pihak pembesar Quraisy agar meninggalkan perjuangan.

Maka, Anwar seorang yang mendukung prinsip ketegasan di atas kebenaran yang diperjuangkan selama ini.

Sesungguhnya, saya ucapkan tahniah dengan sepenuh hati kepada Anwar atas nilai ketegasan beliau. Dari segi Islam, ketegasan itu merupakan sifat istiqomah yang selayaknya ada pada setiap pemimpin yang memperjuangkan kebenaran, keadilan dan hak yang hakiki.

Anwar Ibrahim memiliki sifat istiqomah itu. Kerana istiqomah bukanlah suatu nilai kedegilan, tetapi suatu kebenaran yang dituntut oleh agama. Diharapkan berbekalkan prinsip mempertahankan kebenaran secara istiqomah sudah pasti akan menyemarakkan lagi perjuangan Pakatan Rakyat menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Semoga kita semua mengambil pengajaran daripada peristiwa Israk-mikraj yang baru disambut. Dalam peristiwa tersebut, Nabi Muhammad SAW telah menceritakan kebenaran berdasarkan apa yang dialami baginda. Namun, masih ada pihak Quraisy tidak menerima kebenaran yang diceritakan oleh Nabi sendiri. Sebaliknya pula, pelbagai tuduhan buruk dilemparkan terhadap Nabi.

Percayalah, apa halangan dan ujian yang mendatang pastinya akan mengukuhkan lagi sifat istiqomah dalam mempertahankan kebenaran. Kerana setiap pemimpin Islam hendaklah istiqomah di atas jalan agamanya yang mewajibkan umatnya mempertahan lima perkara wajib, iaitu akidahnya, nyawanya, keturunannya, maruahnya dan hartanya.

Sesungguhnya, Anwar seorang yang memiliki sifat istiqomah dalam mempertahankan maruahnya demi kebenaran.

Sekian, terima kasih.

Tuan Guru Datuk Bentara Setia Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat,
Menteri Besar Kelantan

0 comments: