THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Friday, July 16, 2010

AMK SELANGOR BANTAH KENAIKAN HARGA BARANG

Angkatan Muda Keadilan Selangor ‘mengalu-alukan’ kenaikan harga petrol dan barang oleh kerajaan UMNO-Barisan Nasional yang ‘amat prihatin’ dengan kesengsaraan rakyat. Kenaikan atas nama pemotongan subsidi akan membuatkan rakyat lebih marah, benci dan meluat terhadap tindakan UMNO-Barisan Nasional yang membuktikan rakyat didahulukan dalam segala segi tatkala pemborosan perbelanjaan kerajaan masih berlaku.

AMK Selangor yakin kenaikan minyak dan barang ini hanya akan menambahkan kebencian dan meluat rakyat kepada pemimpin-pemimpin UMNO-BN yang seringkali melaungkan slogan ‘rakyat agar didahulukan’ dan ‘juara rakyat’. Tindakan kenaikan ini akan lebih memudahkan Pakatan Rakyat dalam usaha menawan Putrajaya semasa PRU-13 kerana rakyat semakin yakin BN adalah sinonim dengan ‘Barang Naik’.

Dalam situasi kuasa beli rakyat semakin menurun dengan kenaikan harga barangan sebelum ini,kesengsaraan rakyat bagaikan dilupakan oleh kerajaan yang perlu bergelut saban hari dengan kenaikan mendadak kos sara hidup.Apakah ini hasil liberalisasi ekonomi dan program rakyat berpendapatan tinggi oleh Perdana Menteri? ,tatkala pada realitinya rakyat terus berhadapan dengan alasan pemotongan subsidi untuk kononnya penjimatan wang negara tetapi kerajaan terus boros dalam menguruskan perbelanjaannya.

AMK Selangor mempersoalkan jika untuk mengurangkan subsidi yang kononnya membebankan negara, mengapa tidak membuat pemotongan subsidi kepada pihak Independent Power Producers – IPP yang jumlah angka kos amat besar dan tinggi?. Apakah ini terjemahan rakyat didahulukan dengan menjadikan rakyat ‘dikorbankan’ dalam polisi baru kerajaan pusat?. Bagaimanakah pula dengan jumlah kos mendapatkan khidmat perunding APCO yang wang ratusan juta tersebut boleh dibelanjakan untuk kesejahteraan rakyat?.

Kita menggesa agar rakyat tidak terpengaruh dengan istilah pengurangan subsidi kerana realitinya adalah kenaikan kos yang perlu ditanggung rakyat. Suara rakyat perlu digemakan di seluruh negara tatkala UMNO-BN akan terus menaikkan harga barang dan petrol diambang pengenalan cukai GST.

Akhirnya, AMK Selangor yakin rakyat sudah membuka minda dan hati siapakah yang memperjuangkan nasib dan kesengsaraan rakyat serta memikirkan masa depan rakyat negara ini sebenarnya. Lakonan pimpinan UMNO-BN yang kononnya mendabik dada juara rakyat ini adalah hasilnya dengan akan berlaku berterusan kenaikan barang dan perkhidmatan.

Mohd Ezli Mashut

Ketua Penerangan AMK Selangor

0 comments: