THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Saturday, May 29, 2010

ORANG TERKAYO DI MALAYSIA

Sementara Ketua Eksekutif PEMANDU Jabatan Perdana Menteri Idris Jala membeliakkan mata rakyat dengan ramalan bahawa negara bakal menyusul jejak Greece untuk menjadi negara muflis seandainya subsidi tidak dikurangkan, Forbes Asiapula mengumumkan perangkaan bahawa jumlah kekayaan 40 orang terkaya di Malaysia telah bertambah sebanyak 42%, berikutan perkembangan ekonomi negara.

Menurut "Malaysia Rich List 2010" yang diumumkan oleh Forbes Asia, jumlah kekayaan 40 orang terkaya di Malaysia telah bertambah dari USD 36 bilion pada tahun 2009, kepada USD 51 bilion pada tahun ini, malah memecah rekod USD 46 bilion yang dicapai pada tahun 2008.

Selain daripada itu, mereka yang memiliki jumlah kekayaan melebihi USD 1 bilion di Malaysia telah bertambah dari 9 orang pada tahun lalu, kepada 10 orang pada tahun ini.

Menurut Forbes Asia, pertumbuhan kekayaan secara keseluruhannya orang kaya di Malaysia ini selari dengan pasaran saham yang melonjak 32% sepanjang 12 bulan yang lalu, dan kadar pertambahan nilai mata wang ringgit yang melambung 11% pada masa yang sama.

Robert Kuok terkaya

Orang terkaya di Malaysia, Robert Kuok (gambar kiri) kekal sebagai orang terkaya di Malaysia, dengan harta bersih bernilai USD 12 billion pada tahun 2010, USD 3 bilion bertambah jika dibandingkan dengan tahun lepas. Robert Kuok kekal pada kedudukan orang terkaya di Malaysia sejak Forbes Asia mula menyusun senarai ini pada tahun 2006.

Ananda Krishnan pula menyusul di belakang, sebagai orang kedua terkaya dengan harta bersih bernilai USD 8.1 bilion, pertambahan USD 1.1 bilion berbanding tahun lalu. Syarikat telekomunikasi terbesar di Malaysia, MAXIS yang dikuasai Ananda Krishnan menjadi syarikat tersenarai semula pada tahun lalu, berjaya mengumpulkan USD 3.4 bilion, lantas menjadi Initial Public Offering (IPO) yang terbesar di Malaysia.

Lee Shin Cheng menduduki tempat ketiga dengan harta bersih USD 4.6 bilion, bertambah satu kali ganda daripada USD 3.2 bilion pada tahun lalu. Kumpulan IOI yang dikuasai Lee Shin Cheng merupakan antara syarikat pemprosesan kelapa sawit yang terbesar di dunia.

Selain tiga orang terkaya di atas, jumlah harta 27 orang terkaya di Malaysia juga bertambah dalam masa setahun ini. Antaranya, Goh Peng Ooi yang menduduki tempat ke-16, kekayaannya melonjak secara mendadak dengan kadar 280% pada tahun 2010, dari USD 112 juta pada tahun 2009 kepada USD 425 juta tahun ini.

Muka baru orang terkaya

Biarpun secara puratanya jumlah kekayaan 40 orang terkaya telah bertambah, tetapi penyusutan juga berlaku pada sesetengah orang terkaya ini. Antaranya, kekayaan tycoon judi Chen Lip Keong menyusut dari USD 195 juta pada tahun 2009 kepada USD180 juta pada tahun ini, malah jatuh dari tangga ke-21 kepada ke-29. Selain daripada itu, Lee Swee Eng yang menguasai kumpulan KNM, juga tersusut nilai harta kekayaannya dari USD 190 juta pada tahun lalu kepada USD 150 juta pada tahun ini.

Muka baru yang berjaya memasuki senarai 40 terkaya termasuklah adik beradik Shahril Shamsuddin dan Shahriman Shamsuddin dari Sapura Group, berkongsi ranking ke-23 dengan jumlah kekayaan USD 270 juta.

Selain daripada itu, A K Nathan buat pertama kali memasuki senarai 40 terkaya, dengan USD 250 juta pada ranking ke-24. Syarikat Eversendai yang dikuasai A K Nathan terlibat dalam projek pembinaan bangunan terkenal, termasuk menara tertinggi di dunia yang terletak di Dubai.

Selain daripada itu, tiga orang terkaya yang terkeluar dari senarai ini, kembali semula pada tahun ini. Antaranya, adik Perdana Menteri, Nazir Razak (gambar kiri) tersenarai semula dengan USD 145 juta pada kedudukan ke-32.

* Ditulis oleh Neo Chee Hua, Assistant Editor MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Diterjemah dan disunting oleh Lim Hong Siang dari teks asal.


SUMBER http://www.merdekareview.com/

0 comments: