THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sunday, January 17, 2010

GUNA NAMA ALLAH

Oleh mohdnoorawang

"Isu kalimah atau perkataan ALLAH menjadi lebih rumit. Ada dua set peraturan untuk guna pakai perkataan ALLAH di Malaysia. Di Semenanjung Malaysia kerajaan Barisan Nasional melarang umat Kristian mengunapakai perkataan ALLAH dalam apa jua bentuk keugamaan. Orang Sabah dan Sarawak berugama Kristian yang berada di Semenanjung Malaysia dilarang mengunakan nama ALLAH dalam apa jua bentuk keugamaan dan penulisan.

Namun penduduk Sabah dan Sarawak yang berugama Kristian boleh mengunakan nama ALLAH dalam apa bentuk keugamaan Kristian. Penduduk Sabah dan Sarawak yang berugama Kristian bebas mengunakan nama ALLAH dalam seharian. Atas alasan penduduk Kristian Sabah dan Sarawak telah lama gunapakai perkataan ALLAH sebagai nama tuhan dan bertutur dalam bahasa Melayu. Ini bermakna ada dua versi undang-undang dalam satu negara Malaysia.

Kenyataan menteri di jabatan perdana menteri Datuk Seri Nazri Aziz mengundang satu lagi wacana fikiran yang terbuka malah mengundang polimik yang berterusan. Kami melihat dalam bentuk politk mengapa Nazri mengeluar kenyataan yang demikian? Jawapannya ialah untuk menjaga kerharmonian kaum di Sabah dan Sarawak yang berugama Kristian dan berugama Islam. Bahawa nama ALLAH boleh disebutpakai oleh bangsa dan kaum yang berada di Sabah dan Sarawak. Malah majoriti kaum di Sabah dan Sarawak berugama Kristian.

Jelas Umno tiada asas yang kukuh untuk menghalang perkataan ALLAH digunakan oleh umat manusia. Dan yang penting Umno mahu memancing undi penduduk Sabah dan Sarawak dalam pilihanraya negeri dan parlimen yang akan berlaku dalam tempuh yang terdekat.

Kumpulan Umno dan NGO pengampu sepatutnya berdemo dan mengadakan tunjuk perasaan secara terbuka kerana perkataan ALLAH di salah guna oleh kaum Kristian Sabah dan Sarawak. Kumpulan Umno sepatutnya menghantar bantahan terbuka kepada menteri di jabatn perdana menteri Datuk Seri Nazri Aziz. Tak perlu Umno mengadakan provokasi murahan sehingga membawa kebakaran tempat ibadat Kristian. Yang jelas puak Umno yang berdemo dan bersuara menentang gunapakai kalimah ALLAH sebenarnya cetek fikiran dan hanya mencari isu untuk umat Melayu menyokong Umno.

Sehingga kini tiada lagi suara bantahan yang dibuat oleh puak Umno dan pengampu Umno termasuk NGO pengampu tegar Umno menentang kenyataan Datuk Seri Nazri Aziz. Jaga perkataan ALLAH lebih dahsyat lagi orang yang menghina RASULULLAH saw. Jelas kepentingan politik dan sokongan untuk Umno kerajaan Barisan Nasional perlu mengadakan dua set undang-undang atau peraturan guna pakai perkataan ALLAH.

Yang sebenarnya Umno tidak faham apa itu perkataan ALLAH. Malah mufti semua negeri pun diam seribu bahasa. Kebanyakan mufti dan ahli pandai ugama Islam hanya menjadi kumpulan sorak dan angguk kepada pemimpin besar Umno.

SUMBER http://www.tranungkite.net/v10/

0 comments: