THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sunday, January 31, 2010

HARI WILAYAH PERSEKUTUAN

Bagi pihak PAS Wilayah Persekutuan dan Labuan (PAS Wilayah Persekutuan), saya ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Wilayah Persekutuan yang jatuh pada 1 Februari 2010 kepada seluruh warga Wilayah Persekutuan dan Labuan. Sesungguhnya, di bumi Wilayah Persekutuan inilah kita bersama-sama menuai jasa bakti bagi membangunkan sebuah negeri yang menjadi mercu tanda kemegahan rakyat Malaysia.

Umum mengetahui bahawa Wilayah Persekutuan khususnya Kuala Lumpur dan Putrajaya adalah ibu negara Malaysia. Sebagai ibu negara di sebuah negara maju, ia menjadi tumpuan baik rakyat Malaysia sendiri mahupun pelancong dari luar. Wilayah Persekutuan adalah model kepesatan kemajuan negara lambang kemodenan Malaysia.

Dalam menghadapi hidup di ibu kota yang semakin mencabar, sudah tentu warga Wilayah Persekutuan merasa terbeban dengan pelbagai tekanan hidup. Daripada kenaikan kos hidup yang semakin tinggi, krisis pekerjaan yang serius, gejala sosial yang meningkat, jenayah yang menjadi-jadi, kegiatan ekonomi yang menguncup, masalah trafik yang tidak selesai dan pelbagai lagi masalah yang menimpa. Warga Wilayah Persekutuan amat mengharapkan pembelaan dari kerajaan yang menunjangi negara ini.

Pelbagai perkhidmatan yang dijanjikan dan ditawarkan untuk rakyat amat ditagih bagi menyelesaikan kemelut yang membelenggu rakyat. Dalam hal ini, kita melihat perkhidmatan untuk rakyat yang disediakan kerajaan masih belum mencapai tahap yang memuaskan.

Antara contoh perkhidmatan yang sedang dibangunkan adalah klinik 1Malaysia yang dilancarkan baru-baru ini di kawasan penduduk awam. Khidmat kesihatan percuma yang terbaik adalah perlu bagi rakyat Malaysia. Sepertimana banyak yang berlaku di negara maju, kesihatan adalah keperluan yang mesti dipenuhi oleh kerajaan.

Idea dan matlamat Klinik 1Malaysia ini baik, iaitu untuk membantu rakyat khususnya orang awam untuk mendapatkan perkhidmatan kesihatan secara percuma. Namun khidmat kesihatan ini belum benar-benar memenuhi keperluan rakyat apabila kerajaan tidak membekalkan bersama doktor di setiap klinik ini. Yang ada hanyalah pembantu perubatan yang tidak boleh memberi rawatan penuh kepada pesakit. Yang kita harapkan agar Klinik 1Malaysia yang dilancarkan baru-baru ini setaraf dengan pusat kesihatan di negara maju, setidak-tidaknya setaraf dengan pusat kesihatan milik swasta.

Selain itu, rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR) yang disediakan bagi membantu warga awam memiliki rumah sendiri juga tidak memuaskan. Pelbagai peraturan dan proses yang dikenakakan ternyata amat menekan pembeli rumah PPR seolah-olah mahu menafikan hak milik rumah sendiri kepada penghuni PPR. Sebahagian warga kelas bawahan gagal untuk memiliki rumah PPR akibat dari kos deposit sebanyak RM6,000 yang perlu dibayar dalam masa singkat . Sedangkan ramai yang tinggal di rumah PPR adalah mereka yang berpendapatan rendah, warga emas, OKU, dan ibu tunggal.

Bagi sesi baru pemerintahan YAB Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke-enam, Kementerian Wilayah Persekutuan ditukar nama kepada Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar. YB Dato Raja Nong Chik sebagai Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar diharap mampu merealisiasikan kebajikan dan kesejahteraan rakyat warga Wilayah Persekutuan tanpa mengira latar belakang politik dan ideologi mereka.

Walaupun demikian, kesejahteraan yang diidamkan rakyat sesuai dengan nama kementerian tersebut belum dapat dirasai oleh segenap lapisan rakyat di Wilayah Persekutuan. Masih terdapat kebimbangan mengenai peratusan jenayah yang tinggi di Kuala Lumpur. Antaranya seperti kes ragut, pecah rumah, kecurian, culik, rompak, rogol dan lain-lain. Ia menjadi igauan buruk buat warga untuk meninggalkan rumah di musim perayaan mahupun tinggal bersendirian di rumah.

Selain itu, dadah dan pelacuran masih menjadi masalah besar di ibu kota seperti di Kuala Lumpur ini. Masih banyak sarang penagih dan aktiviti pelacuran dikesan di sekitar Chow Kit,Lorong Haji Taib, Bukit Bintang, Bangsar dan lain-lain. Antara punca berlakunya dadah dan pelacuran ini adalah kerana bercambahnya kelab-kelab malam. Kita merasa kesal dan bertanya mengapakah tiada tindakan berkesan dari pihak DBKL, Polis serta Majlis Agama Islam (MAIWP) untuk menyekat pusat hiburan daripada beroperasi di tengah-tengah bandar setakat ini.

PAS Wilayah Persekutuan amat mengharapkan pihak Kementerian agar segera mensejahterakan penduduk di ibu kota daripada pelbagai gejala sosial yang menimpa anak-anak muda. PAS WP sanggup duduk semeja dengan pihak Kementerian dan agensi kerajaan bagi merundingkan pelbagai aktiviti bermanfaat serta pengisian rohani bagi mengisi masa anak-anak muda.

Kita juga mengharapkan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, YB Dato' Nong Chik agar menjadikan insititusi masjid sebagai entiti terpenting pembentukan jatidiri warga Wilayah Persekutuan. Kami mengharapkan urusan masjid diserahkan sepenuhnya kepada jawatankuasa kariah yang bertanggungjawab mengimarahkan masjid tersebut. Jangan mempolitikkan masjid dengan merampas, melucut atau melantik Jawatankuasa Masjid sesuka hati di samping menyekat program-program keagamaan yang bertujuan membina masyarakat. Dengan ini penghayatan agama Islam dapat dilaksanakan sepenuhnya dengan memberi kebebasan kepada jemaah masjid menentuka aktiviti yang berfaedah buat masyarakat sekitarnya.

Akhir sekali saya mendoakan kesejahteraan dan kebaikan buat semua warga Wilayah Persekutuan yang menyambut Hari Wilayah Persekutuan pada 1 Februari 2010. Semoga kita terus hidup dengan budaya dan suasana yang tenteram, sihat dan aman di Malaysia ini.

HJ MOHAMAD NOOR BIN MOHAMAD
PESURUHJAYA PAS WILAYAH PERSEKUTUAN

0 comments: