THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Friday, November 6, 2009

PENGKHIANATAN UMNO JANGAN DILUPA

Oleh ABU FIRDAUS
.

BUKAN perkara baru bahawa Melayu mengkhianati Melayu. Sejarah penjajahan Portugis, Belanda dan Inggeris dipenuhi dengan perbuatan mengkhianat orang Melayu terhadap bangsanya sendiri. Terakhir apabila orang Melayu sendiri yang menyerahkan negeri-negerinya kepada Britain untuk dijadikan Malayan Union.
.
Melayu bangkit dan ditubuhkan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu. Malayan Union digantikan dengan Persekutuan Tanah Melayu. Melayu bertolak ansur dengan menyerahkan kewarganegaraan kepada bukan Melayu. Sama ada ia bertolak ansur atau pengkhianatan, ia memerlukan penyelidikan mengenai sejarah negeri-negeri Melayu menjadi Malaya. Tidak lagi disebut Malay States.
.
Sedangkan sebelumnya dikenali sebagai Federated Malay States dan Unfederated Malay States. Apabila dicantum hanya dikenali sebagai Federation of Malaya. Hilang Malays, digantikan dengan Malayans. Dalam bahasa Melayu memang disebut Persekutuan Tanah Melayu. Sepatutnya diterjemahkan menjadi Federation of Malayland. Atau Malay States. Apa yang muncul ialah Malaya. Tentu dunia mengiktiraf Malaya dan bukannya Tanah Melayu. Tetapi ketika itu, bahasa kebangsaan diisytiharkan sebagai bahasa Melayu. Bagaimanapun yang berkuasa sudah bukan lagi Raja-Raja Melayu tetapi kerajaan-kerajaan di negeri-negeri dan Pusat, yang dipegang oleh Perikatan. Umno, MCA dan MIC. Dikatakannya perkongsian kuasa.
.
Hakikatnya ia merupakan kerajaan campuran Umno, MCA dan MIC walaupun Umno dominan. Namun Britain masih berpengaruh besar ke atas Malaya. Atas tekanan terpaksalah Umno mengalah supaya digabungkan Malaya dan Singapura. Apabila dilihat Melayu di Malaya tenggelam, maka dimasukkan sekali Sarawak, Sabah dan Brunei. Dinamakan negara baru ini Malaysia. Jangka panjangnya, nasib orang Melayu di Malaya akan ditentukan oleh Bumiputera Sarawak dan Sabah. Bangsa Malaysia menggantikan Melayu dan paling ketara penukaran nama bahasa Melayu kepada bahasa Malaysia.
.
Tulisan Rumi adalah tulisan rasmi bahasa Malaysia. Umno dengan satu saja tanda tangan menghapuskan tulisan jawi. Tetapi dari segi lain, Malaya dan Malaysia membolehkan kembalinya Pulau Pinang, Dinding, Melaka dan Singapura ke pangkuan penguasaan Melayu melalui Umno yang berkuasa di Kuala Lumpur. Namun begitu apabila tidak berupaya menentang Lee Kuan Yew, Umno keluarkan Singapura daripada Malaysia. Hilanglah sebuah pulau yang asalnya Melayu. Tetapi sehingga tahun 1969, orang Melayu berasa tidak puas hati, penubuhan Malaya, kemerdekaan dan penubuhan Malaysia tidak menampakkan peningkatan kemajuan orang Melayu. Britain masih menguasai ekonomi negara. Melayu jauh ketinggalan. Akhirnya keadaan ini meledak melalui peristiwa 13 Mei.
.
Bagi membela golongan tertinggal khususnya Melayu diolah Dasar Ekonomi Baru (DEB). PAS sertai BN dan turut menyumbang bagi menjayakan dasar baru itu. Cara Tun Razak Hussein, Tun Hussein Onn dan Tun Dr Mahathir Mohamad berlainan tetapi mempunyai tujuan yang sama. Pada akhir dasar ini, 30 tahun kemudian, banyak hasil dicapai tetapi pada keseluruhannya, Melayu dikhianati daripada muncul sebagai kuasa ekonomi yang mempunyai masa depan. Banyak pengkhianatan berlaku, tetapi apa yang dikatakan ketirisan pada zaman Tun Abdullah Ahmad Badawi itu adalah sebenarnya pengkhianatan yang berlaku sejak mula DEB dilaksanakan. Mungkin ia dilihat sebagai pengkhianatan orang perseorangan yang salah guna DEB bukan untuk kepentingan bangsa. Tetapi apa yang nyata, budaya yang disemai oleh Umno melalui pelaksanaan DEB merupakan suatu pengkhianatan yang memerlukan kajian dan penyelidikan objektif.
.
Kisah-kisah pengkhianatan ekonomi banyak diceritakan tetapi tidak didokumentasi dan disiasat yang tentunya memerlukan satu usaha besar. Pastinya sukar untuk dilakukan kerana kesan politik terhadap laporan seumpama itu. Namun laporan-laporan berkala seperti Laporan Audit menampakkan perkara-perkera sedemikian.
.
Negara sudah menyimpang jauh daripada watak integriti yang wujud ketika penubuhan Malaya dahulu. Kini gejala terbesar yang menunjukkan pengkhianatan itu adalah gejala politik wang dalam Umno. Kemenangan Umno dalam pilihan raya kecil Bagan Pinang baru-baru ini hanya menunjukkan bahawa sebahagian rakyat sudah dapat menerima amalan politik wang sebagai sebahagian budaya pembangunan negara. Mereka tidak melihat ia sebagai pengkhianatan. Sebab itu peristiwa di mana Adun-Adun melompat di Perak yang merupakan satu pengkhianatan dialu-alukan oleh kerajaan BN. Hakikat bahawa Adun itu telah mengkhianati pengundi tidak diambil kira. Berapa ramai yang kenal sangat calon yang bertanding. Kebanyakannya memilih parti dalam pilihan raya umum 2008. Secara umumnya dalam pilihan raya 2008 itu, mengapakah rakyat lari daripada BN? Jelas majoriti bukan Melayu menolak BN. Walaupun terdapat banyak faktor tetapi apa yang nyata ialah mereka tidak mempercayai wakil-wakil rakyat BN. Dengan pemahaman bahawa wakil-wakil MCA, MIC dan Gerakan tidak dapat banyak bersuara, maka mereka menyalahkan wakil-wakil Umno. Orang bukan Melayu menolak Umno bukan kerana parti itu membantu orang Melayu dan meminggirkan mereka. Itu adalah persepsinya. Tetapi hakikatnya mereka tidak mempercayai kepimpinan Melayu Umno. Bagi mereka banyak perkara yang dilakukan oleh kerajaan pimpinan Umno, baik di Pusat mahupun di negeri khususnya di Selangor adalah tidak jujur, tidak amanah dan tidak cekap.
.
Justeru, isunya di sini adalah pengkhianatan kepimpinan Melayu Umno kepada rakyat. Melayu adalah sebahagian daripada rakyat. Mengkhianati rakyat bermakna mengkhianati Melayu. Tetapi jika orang bukan Melayu saja yang menolak BN, maka pihak Pakatan Rakyat tidak akan menang banyak tempat dalam pilihan raya 2008. Apa yang berlaku orang Melayu sendiri berasakan bahawa kepimpinan Umno telah mengkhianati mereka. Banyak cerita tersebar. Mungkin hanya cerita. Tetapi dengan maklumat disembunyikan dan akhbar tidak bebas, sudah tentu ia menghakiskan lagi kepercayaan mereka terhadap kepimpinan Melayu Umno.
.
SUMBER http://www.detikdaily.net/v5/

0 comments: