THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Friday, October 9, 2009

SELEKOH AKHIR

Kempen pilihanraya kecil DUN Bagan Pinang malam ini, memasuki pusingan terakhir dalam selekoh merbahaya. (Kalau GP di-Batu 3 Shah Alam dulu, kira Rothmans Corner laa... sebelum "chequered flag")

Seorang sahabat gurkah politik yang bekerja untuk UMNO sebentar tadi telah memberitahu dari Bagan Pinang, kedudukan sekarang masih lagi 50-50, (Ahaa..! kami sudah paham benar, kalau dia ini bagitahu 50-50 'something on their side is wrong')

Yang menarik ialah bila dia berkata..."nampak macam Bagan Pinang ini akan menjadikan teori R.A.H.M.A.N yang dicipta oleh orang-orang UMNO itu sendiri akan menjadi kenyataan. Najib 'will be the last PM', Bagan Pinang adalah permulaan penolakan secara terang-terangan rakyat terhadap BN.

Perkiraan ini berdasarkan kepada PR/PAS tiba-tiba sahaja, telah mendapat tempat dihati orang-orang melayu yang terdiri daripada sebahagian 13,664 pengundi berdaftar pada hari-hari terakhir kempen, tetapi secara diam-diam (silent supporter).

Undi melayu mewakili 8,577 atau 62.8% dari keseluruhan undi,india 2,834(20.7%), cina 1,498(10.9%) dan lain-lain 755(5.5%).

Berdasarkan kepada statistik pilihanraya DUN Bagan Pinang ini, 80% daripada undi india dan 65% daripada undi cina telah menyokong PR/PAS pada pilihanraya umum lepas, manakala hanya 15% undi dari melayu.

Jika benar maklumat dari sahabat gurkah ini, ini bermakna 'calon kitar semula' BN/UMNO Isa Samad, telah menambah jumlah pengundi melayu yang telah hilang kepercayaan terhadap BN/UMNO.

Harapan tinggi menggunong BN/UMNO bila meletakan Isa Samad sebagai 'calon recycle', bekas menteri besar yang cuba membuat 'comeback', agar dapat menambat semula hati pengundi-pengundi DUN Bagan Pinang untuk menjadi penyelamat kepada kekalahan ke lapan pusingan PRK tidak mungkin menjadi kenyataan.

Biarpun jentera pilihanraya MIC dan MCA bekerja 24 jam 'round the clock' untuk cuba mendapatkan semula penyokong-penyokong mereka yang telah lari kepada PR pada PRU lepas, namun 'message'nya jelas mengatakan 'No to Isa'.

SUMBER http://dollahyankee.blogspot.com

0 comments: