THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, October 21, 2009

Oleh: Huzaifah Ahmad Yamani

Negara Berkebajikan! Itulah slogan Pakatan Rakyat dahulu. Slogan itulah yang dijaja ke sana ke mari, dilagukan pagi petang siang dan malam. Didongdangkan sesedapnya di pentas ceramah, mimbar dan sudut padang. Aduhai…negeri berkebajikan…alunannya sungguh memikat. Maka, rakyat terpesona. Mata sepet, hidung penyek dan rambut kerinting berkulit gelap atau kuning semua terpikat. Yah! Yah! Abang Negara Berkebajikan datang! Yah…yah…

Realiti bukan fantasi, rakyat Malaysia menderita perit sekali di bawah cengkaman pemerintahan Umno-BN. Mereka – UBN – mengamalkan segala formula membuncitkan perut sendiri – kronisme, kolonisme, nepotisme ditokok dengan zalim dan korupsi. Rakyat marhaen menderita…yah! Yah! Mujur Abang Negara Berkebajikan datang… yah! Yah…

“Anak cina, anak India, anak Melayu, anak Iban, anak Kadazan, anak Dusun, anak Asli…semua anak saya!”

Yah! Yah! Ini betul-betul jiwa One Malaysia…Najib pun tiru daripada apa yang disebut di ataslah…memang Najib tak ada idea, dia ciplak sahaja yang mana dia suka…Yah! Yah! Najib penciplak…

Okaylah…maka, terbentuklah negeri-negeri Berkebajikan tajaan Barisan Alternatif + Barisan Rakyat yang akhirnya mencipta Pakatan Rakyat. Pakatan…satu nama hebat. Intinya Negara Berkebajikan. Maka, bangganya aku….aku berkerja memenangkan Pakatan, kini aku boleh buktikan bahawa Pakatan jauh lebih baik daripada UBN. Pakatan mementingkan kebajikan…India di estet, Cina di lorong sempit dan Melayu di kampung tersisih. Yah! Aku yakin…lepas ni rakyat akan puas hati mengundi Pakatan. Pasti UBN akan mati keras kejang lepas ni…jangan haraplah…Abang-abang dan kakak-kakak Negara Berkebajikan pasti akan dapat membuktikannya…

Sayang…kini, slogan Negara Berkebajikan makin tenggelam, makin sepi dan makin sunyi. Abang-abang dan kakak-kakak Pakatan dah mula seronok menyanyikan lagu-lagu lain. Mereka mula cuba memainkan lagu Sejarah Penyelewengan, lagu UG, lagu Degil Nak Mampus, lagu Ego, lagu Lompat Bebas, lagu Hilang Diri dan lagu Nafsu-nafsi. Lagu paling popular ialah Aku Nak Jadi MB dan ini khusus di Selangor.

Maka, isu-isu kebajikan makin hilang di puput angin dari dalam Gua Batu Caves. Makkhal Sakhti dah makin sepi. Teriakannya yang dahulu membahana membelah angkasa kini tak sampai separuh tiang bendera di Sekolah Kebangsaan Tamil Gombak…kalau sekolah tu adalah. Masing-masing juaranya dahulu dah penat, tukang sorak dah letih, tukang kena sepak terajang dengan FRU dah meluat dan tukang pembakar semangat dah hidup melarat. Ceh! Mana abang-abang kakak-kakak Negara Berkebajikan ni?!

Maka mereka pun, termasuklah mantan-mantan komander Reformasi, para jenderal Demonstrasi, para kolonel Makkal Sakhti – duduk-duduklah bermesyuarat. Ke mana hala tuju Negara Berkebajikan yang kita dok perjuangkan dahulu.

“Ini! Hang tengok parut ni. Kesan aku jattuh masa FRU sembur ayaq asid…” Tunjuk Mat Ali kepada Ah Chong dan Muthu, parut besar di dahinya.

“Aiya…maanyak sakit ka kawan?” Seru Ah Chong!

“Dey…tambi…apa u worang ingat saya tarak sakit juga ka…? Ini, cuba u worang tengok sini… (sambil dia menyelak kain pelekat putihnya)…apa nampak ka tak dak nampak?”

Jelas kelihatan parut yang masih berwana putih…agak menyedihkan kiranya!

“Apa tu Muthu, hang kena gelek dengan kereta ka?”

“Pooochit! Ini…itu worang pakai topi merah kasi luka, dia pijak sama saya la…”

“U Chong…tak da apa-apa ka…?”

“Haiya, kawan…wa punya mak wa ma…dia olang tangkap, kasi soal dalam itu lokap, hingga sikalang dia telauma (trauma)…ma…itu wa munya kawan munya pakwa ha…dialong kasi nyatuh itu bangunan…haiya…sampai sikalang wa punya jiwa tatak tentelam…”

Tiba-tiba HP Mat Ali berbunyi….

“Eh…ini ada panggilan la kawan…YB H A dari G S call…”

(Bersambung…)

SUMBER http://mykampungku.blogspot.com/

0 comments: