THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Tuesday, August 4, 2009

SEMUA HAK AKU KERANA AKU BERKUASA

Pada pagi ini (04 Ogos 2009, jam 8.00 pagi) tercipta satu lagi sejarah apabila Ekspedisi Royalti Petroleum Kerajaan Negeri Kelantan untuk meninjau kawasan pengeluaran petroleum di Laut China Selatan berlepas dari pelabuhan Pengkalan Kubor, Tumpat, Kelantan. Rombongan ini diketuai oleh Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Dato' Husam Musa yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri. Turut sama menyertai ekspidisi ini ialah Naib-Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub, Dato' Mahfuz Omar, Ahli Parlimen Tumpat, Dato' Kamarudin Jaffar, Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution Ismail, anggota Exco Kerajaan Kelantan, Ahli-Ahli Dewan Undangan Negeri dan pengawai-pegawai kerajaan.
Mereka dijangka tiba di pelantar Cakrawala pada jam 6.00 petang ini. "Ekspedisi ini adalah misi moral (mewakili rakyat Kelantan) untuk mendesak Kerajaan Pusat supaya tidak melenggahkan bayaran royalti" kata Dato’ Husam ketika berucap di Majlis Pelancaran dan Taklimat Ekspedisi. Sebelum ini, Tengku Razaleigh Hamzah, Ahli Parlimen Gua Musang, yang juga Pengerusi pertama Petronas telah menyarankan supaya kerajaan pusat membayar royalti kepada negeri Kelantan.

Walaupun kerajaan pusat telah menerima permohonan pembayaran royalti minyak dari kerajaan negeri dan desakan beberapa oraganisasi serta individu lain tetapi kerajaan pusat masih gagal menunaikannya dengan berbagai alasan. Sebenarnya soal peruntukan dan royalti telah menjadi isu bukan sahaja bagi kerajaan Kelantan tetapi juga bagi Terengganu pada satu masa dulu semasa diperintah oleh PAS.

Program-program kerajaan pusat di negeri-negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat (PR) pada ketika ini juga dijalankan oleh kerajaan pusat melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) tanpa melalui kerajaan negeri. Proses ini berbeza dengan kerajaan-kerajaan negeri yang diperintah oleh UMNO B-end. Peruntukan-peruntukan Ahli Parlimen yang bukan Ketua Bahagian UMNO juga akan diserahkan kepada Ketua Bahagian kerana bukan semua Ahli Parlimen itu Ketua Bahagian UMNO B-end. Inilah budaya UMNO B-end bila berkuasa. Semua yang ada adalah untuk aku kerana aku berkuasa.

Semua peruntukan ini sebenarnya merupakan duit pembayar cukai atau duit rakyat tetapi semua duit ini bila disalurkan mesti masuk dalam tangan pemimpin-pemimpin UMNO B-end walaupun rakyat telah melantik dan memberi kepercayaan pada wakil mereka dari parti lain. Pada pemikiran pemimpin-pemimpin UMNO B-end, dari dulu hingga kuasa masih ada ditangan aku, semuanya hak aku. Hak rakyat, hak aku. Hak aku, hak aku. Kerana kuasa ada pada aku. Ikut saja apa yang aku nak buat. Kalau bantah, aku tangkap. Kalau berdemostrasi, aku lokap. Kalau aku tidak mahu buat jambatan, itu hak aku kerana itu kuasa aku. Keperluan rakyat bukan keutamaan kerana aku dahulukan ketamakan kuasa. Dengan kuasa aku dapat kumpul harta.

0 comments: