THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, August 26, 2009

SALAH SIAPA?

Pilihan Raya Kecil (PRK) Permatang Pasir (N.11) telah tamat dan menyaksikan kemenangan calon Pakatan Rakyat dari PAS, Ustaz Mohd Salleh Man dengan mendapat 9,618 undi berbanding 5,067 diperolehi oleh Rohaizat.

Jika ditakdirkan UMNO B-end yang menang, sudah tentu pemimpin-pemimpin UMNO B-end akan mewar-warkan bahawa rakyat Malaysia telah menolak pembangkang dan mahukan pembangunan yang hanya boleh dibawa oleh UMNO B-end. Malangnya, UMNO B-end kalah kesemua 7 PRK yang dijalankan di Semenanjung. Kalimat yang sama telah dihamburkan apabila B-end menang di Batang Ai, Sarawak namun telah diimbangi dengan 2 kekalahan di Semenanjung pada masa yang sama. Jika tidak, sudah pasti pemimpin-pemimpin UMNO dan media arus perdana akan terus berkokok selama sekurang-kurangnya seminggu bagi menunjukkan kejaguhan mereka. Kemenangan dalam 1 PRK bagi UMNO B-end sudah mengambarkan seluruh rakyat Malaysia menolak pembangkang tetapi 7 kekalahan UMNO B-end tidak menjejaskan mereka malah kemerosotan undi yang diperolehi oleh pihak lawan dijadi modal 'kemenangan moral' UMNO B-end. Biarlah UMNO B-end ini menang moral selama-lamanya kerana untuk menang kerusi tidak penting lagi buat mereka.

Seperti biasa perangai orang Melayu UMNO, mereka akan mencari salah orang lain. Lihat sahaja sebaik selepas pengumuman kekalahan mereka, masing-masing menuding jari kepada pihak lain bagi melepaskan kelemahan diri sendiri.

Menurut Rohaizat (calon UMNO B-end), "Saya sedih dengan hakikat bahawa masyarakat Cina di sini gagal menunaikan janji mereka untuk menyokong." Dalam hal ini, dengan penuh kedangkalan, beliau menyalahkan kaum Cina dengan beranggapan bahawa kaum Cina bodoh sebab gagal memahami konsep pembangunan yang cuba dibawa oleh BN kepada rakyat. Beliau tidak sedar bahawa sikap, perangai dan kredibiliti yang rendahnya itu telah menyebabkan kaum Cina menolak beliau. Tahukah Rohaizat bahawa orang Cina merupakan rakyat yang pandai menilai pemimpin dan bukannya kaum yang taksub seperti Melayu UMNO. Dari dulu hingga kini, orang UMNO akan mengundi calon mereka walaupun diletakkan 'seekor monyet'.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin juga tidak mahu menyalahkan diri sendiri kerana gagal memilih calon yang berwibawa, amanah dan mempunyai keperibadian yang mulia. Muhyiddin meletakkan kesalahan kepada calon yang dipilihnya sendiri. Muhyiddin mengaitkan isu Rohaizat sendiri sebagai faktor kekalahan BN.

Tidak kurang dengan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi selaku Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri telah menyalahkan rakyat di Permatang Pasir kerana menurut beliau "Penduduk memberi mesej bahawa mereka tidak mahukan perubahan." Di sini mungkin Datuk Seri Dr tidak faham mesej rakyat. Rakyat sememangnya dahagakan perubahan bagi menolak UMNO B-end sepenuhnya dari menjadi pemerintah di Malaysia. Rakyat hendak perubahan dari B-end kepada Pakatan Rakyat (PR).

0 comments: