THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Thursday, August 20, 2009

PEMIMPIN MESTI AMANAH

Calon B-end Rohaizat Othman bagi PRK Permatang Pasir telah dikaitkan dengan kes salahlaku penyalahgunaan wang RM140,000 milik sebuah koperasi pekebun kecil getah. Majlis Peguam Malaysia telah menyenaraihitamkan namanya sebagai seorang peguam sivil pada tahun lepas.

Isu Rohaizat disenaraihitamkan oleh Majlis Peguam telah dibangkitkan oleh pihak lawan dalam PRK ini iaitu Pakatan Rakyat (PAS). Adalah menjadi amalan biasa bagi pihak lawan (sama ada UMNO B-end atau Pakatan Rakyat) mencari dan menjadikan isu dalam perbahasan apabila terdapat kekurangan, kelemahan atau kesilapan lawan.

Bagaimanapun dalam konteks pertandingan di PRK Permatang Pasir ini, bukan saja pihak lawan (PR - PAS) membangkitkan isu Rohaizat yang dikatakan 'tidak amanah' tetapi juga dari kem B-end sendiri. Ketua Cawangan UMNO sendiri telah menolak Rohaizat kerana sering gagal menghadirkan diri ke mesyuarat jawatankuasa sehingga status Rohaizat sebagai Ketua Pemuda Qariah dipersoalkan dalam satu mesyuarat Qariah pada tahun 2001. Rohaizat merupakan Ketua Pemuda Qariah Kampong Mengkuang. Beliau dikatakan juga tidak mesra rakyat dan penduduk di kampong ini tidak mengenalinya.


Ahli parlimen Gua Musang yang juga mantan naib presiden Umno, Tengku Razaleigh Hamzah telah mempertikaikan pemilihan Rohaizat kerana disifatkan 'tidak bersih'. Ku Li berkata "Apakah salahlaku kewangan seumpama itu sudah menjadi perkara biasa sehingga tidak lagi menjadi faktor dalam memilih calon yang sesuai."

Kini yang sibuk cuba mengangkat kredibiliti Rohaizat hanyalah beberapa pemimpin UMNO B-end, khasnya Muhyiddin dan Zaid Hamidi. Bagaimanapun kedua-dua watak UMNO ini bukan pengundi di Permatang Pasir. Rakyat di Permatang Pasirlah yang akan menentukan pemimpin mereka. Pilihlah ketua atau pemimpin yang AMANAH.

0 comments: