THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Thursday, August 20, 2009

MUHYIDDIN DAH KECUT

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin merasa kecut perut apabila mengetahui Speaker DUN Negeri Kedah, Datuk Dr. Abdul Isa Ismail sudah menghantar surat kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi memaklumkan mengenai kegagalan Datuk Abu Hassan Sarif (ADUN Kota Siputeh) untuk hadir sidang DUN pada 19 April dan Ahad lalu. Mengikut Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Kedah, mana-mana Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang tidak hadir pada sidang DUN selama dua kali berturut-turut tanpa kebenaran Speaker, tempatnya hendaklah dikosongkan. Abu Hassan kemungkinan digugurkan daripada jawatannya kerana gagal hadir dua kali sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) tanpa kebenaran Speaker.

Pada ketika ini, difahamkan SPR sedang mendapatkan pandangan dari Peguam Negara. Kes seperti ini adalah yang pertama dalam sejarah pilihan raya negara ini. Datuk Wan Ahmad Wan Omar, Timbalan Pengerusi Suruhanjaya berkata, "Ia melibatkan aspek perundangan negeri dan persekutuan dan dengan itu SPR memerlukan masa untuk mengkaji secara mendalam."

Muhyiddin berkata, "SPR patut mempertimbangkan keadaan Abu Hassan Sarif yang kurang sihat dalam menentukan sama ada kerusi tersebut kosong atau sebaliknya." Menurutnya lagi, "SPR yang mempunyai kuasa untuk menentukan kekosongan sesebuah bahagian pilihan raya, sebagaimana disaksikan di Perak Februari lalu." Beliau berharap SPR akan mengambil kira pertimbangan itu.

Muhyiddin menjadi kecut lagi kerana pada pilihanraya kecil yang lepas, B-end hanya menang satu kerusi iaitu di Batang Ai, Sarawak dari 6 PRK yang telah diadakan manakala 5 lagi, semuanya di Semenanjung dimenangi oleh Pakatan Rakyat (PR). PRK yang akan berlangsung di Permatang Pasir juga pada ketika ini memberi kelebihan kepada PR (PAS). Isu-isu kredibiliti calon, pembohongan pemimpin-pemimpin UMNO B-end, janji palsu, penyalahgunaan kuasa dan lain-lain menjadi alasan kuat rakyat untuk menolak UMNO B-end. Bagi menentang isu-isu yang dibangkitkan oleh PR, UMNO B-end sekali lagi menggunakan harta kerajaan dan media arus perdana khasnya RTM yang sebenarnya dimiliki oleh rakyat untuk memancing undi.

Kerusi Kota Siputeh dimenangi Abu Hasan dengan majorti 495 undi manakala lawannnya, Ismail Wan Teh dari PR (PAS) memperolehi 7,665 undi.

0 comments: