THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sunday, August 30, 2009

HISHAMMUDDIN HENDAK CARI GADUH

Kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berhubung bendera UMNO yang dibaluti dengan kepala babi pada suatu ketika dulu merupakan sikap cuba melepaskan diri dan seolah-olah ingin membalas dendam serta membela orang Melayu yang membawa kepala lembu yang masih segar berdarah dalam bantahan membina kuil di Seksyen 23, Shah Alam.

Menurut Hishammuddin, "Membawa kepala lembu memang tidak sensitif tetapi harus diingat pernah ada satu insiden yang mana bendera UMNO telah digunakan membalut kepala babi dan kemudian ditinggalkan di depan bangunan UMNO".

Hishammuddin sering menimbulkan rasa tidak puas hati rakyat khasnya kaum Cina dan India. Pada tahun 2005, Hishammuddin telah menghunus keris dalam Perhimpunan Agong UMNO. Peristiwa itu telah dipertikaikan oleh masyarakat bukan Melayu termasuk dari parti-parti komponen B-end sehingga seorang penganalisa politik Cina menyatakan "Awak kata keris itu simbol kebudayaan, tetapi ia suatu simbol kebudayaan yang mewakili keganasan."

Dalam isu 'kepala lembu' ini Hishammuddin menganggap ianya bukanlah suatu isu yang sensitif sedangkan rakyat melihat isu ini boleh membawa kekacauan kaum dan agama. Perdana Menteri Malaysia serta parti-parti politik sama ada dari kerajaan atau pembangkang semuanya merasakan ianya boleh membawa kepada kecelakaan tetapi Menteri Dalam Negeri ini tidak sensitif terhadapnya. Adalah berbahaya jika Menteri Dalam Negeri tidak dapat mengenalpasti status sesuatu isu.

Hishammuddin yang dipandang sebagai ekstrimis Melayu beranggapan, disebabkan UMNO pernah dihina dengan kepala babi, maka tidak salah jika penganut agama Hindu pula dihina dengan kepala lembu. Inilah nampaknya yang dimaksudkan oleh Menteri Dalam Negeri yang kita ada. Dengan ini Najib perlu menilai semula Hishammuddin sebagai Menteri Dalam Negeri bagi memastikan kemakmuran dan keamanan negara terjamin.

0 comments: