THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Thursday, August 20, 2009

FAHAMI KENYATAAN TGNA

By Kunal

Kenyataan Tuan Guru Nik Aziz telah menjadi isu hangat hinggakan ada yang mencadangkan ia dibawa ke majlis fatwa. Bagi mereka yang faham dan ikhlas, kenyataan TGNA bukan tiada asasnya. Cuma mereka yang pura pura tidak faham sahaja yang mempertikaikannya dan mengelirukan rakyat yang tidak faham.Bagi sesiapa yang mengenal UMNO, dasar perjuangan, perlembagaannya, tindakan pemimpinnya pasti akan faham mesej yang disampaikan oleh TGNA. Begitu juga bagi sesiapa yang memahami Islam dan akidah Islam itu sendiri juga akan memahaminya.

Sepatutnya bila seorang Ulama mengeluarkan pendapat tentang sesuatu perkara kita sebagai seorang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat menyuluh dan menilai diri, adakah akidah dan perjuangan serta apa yang kita perjuangkan itu bertepatan dengan Islam itu sendiri atau tidak. Kita tidak seharusnya melenting dan menyerang TGNA dengan pelbagai tuduhan. Bagi mereka yang bijaksana, mereka hanya perlu meminta TGNA memberikan hujah-hujah yang menyokong pendapatnya. Inilah yang diajar oleh Allah melalui rasulnya Nabi Muhammad yang dicintai. Selepas itu jika di merasakan dan mendapati hujah-hujah TGNA tidak betul dan tidak tepat maka perbetulkanlah dengan membawa hujah-hujah yang betul. Bukannya menyerang membabi buta yang akhirnya merosakkan ummah dan orang awam yang tidak faham terutamanya berkaitan dalam akidah Islam.
Sebenarnya ada beberapa golongan manusia yang cepat melenting dan menyerang membabi buta.
1. Golongan munafik.
Dalam fikiran golongan ini hanya satu. Iaitu ingin merosakkan umah dan Islam itu sendiri.
2. Golongan yang cerdik pandai tapi suka mengampu.
Golongan ini sanggup membuat apa sahaja atas kepentingan peribadi dan kelazatan dunia.
3. Golongan jahil dan sombong.
Golongan ini akan mempertahan sesuatu tanpa ilmu. Dan akan menutup telinga bila datang kebenaran.
4. Golongan jahil yang ikhlas.
Golongan ini suatu hari akan mudah mendapat hidayah bila diberi hujah-hujah yang betul. Insyaallah.
Sebab itulah golongan 1, 2 dan 3 tidak suka berhujah. Mereka lebih suka menyerang dan menghentam serta menggunakan orang lain sama ada agensi untuk menundukkan pihak lawan.
Bertafakurlah sejenak.
Selamilah hati.
Tanyalah kehendaknya.
Fahamilah sendiri.

SUMBER DARI http://www.tranungkite.net/

0 comments: