THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Friday, July 31, 2009

MENGUNDI DI PERMATANG PASIR

Berikutan kematian Datuk Mohd Hamdan Abdul Rahman, ADUN Permatang Pasir satu pilihan raya kecil (PRK) akan diadakan dalam tempoh 60 hari. Datuk Mohd Hamdan telah menjadi ADUN Permatang Pasir selama tiga penggal sejak 1999. Beliau meninggal dunia di Institut Jantung Negara (IJN) pada 6.30 pagi ini kerana sakit jantung.

Pada Pilihanraya Umum ke 12 yang lalu, Datuk Mohd Hamdan telah memenangi kerusi Permatang Pasir dengan memperolehi 11,004 undi dengan menewaskan calon B-end dari Umno, Ahmad Sahar Shuib yang hanya memperolehi undi sebanyak 5,571 undi. Majoriti ialah 5,433 undi. Permatang Pasir mempunyai 20,350 pengundi.


Pada ketika ini Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) masih menunggu surat makluman kekosongan kerusi DUN Permatang Pasir itu dari Speaker DUN Pulau Pinang. Surat makluman itu dijangka akan diterima selewat-lewatnya Isnin ini.

Speaker DUN Pulau Pinang, Datuk Abdul Halim Hussain pula masih menunggu sijil kematian Datuk Mohd Hamdan sebelum menyerahkan surat makluman kekosongan DUN Permatang Pasir kepada SPR. SPR akan mengadakan satu mesyuarat bagi menentukan tarikh penamaan calon dan pengundian bagi pilihanraya kecil DUN ini.

0 comments: