THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Wednesday, July 29, 2009

JOURNEY TO ISLAM

29 Julai 2009 - 11.50 pm

Saya telah menghadiri jemputan dari seorang rakan untuk 'dinner and talk' anjuran Kelab Anggota Kor Jurutera Letrik dan Jentera DiRaja sebentar tadi di Dewan Perdana Felda, K. Lumpur. Ceramah disampaikan oleh Bro. Idris Tawfiq bertajuk "Journey to Islam". Beliau merupakan bekas padri Roman Katolik (berkhidmat selama 20 tahun sebagai padri) sebelum memeluk Islam.

Ceramah yang diberikan adalah berkaitan dengan pengalaman hidup beliau sehingga memeluk Islam dan pandangannya berkaitan dengan Islam. Apa yang menarik perhatian saya ialah seruan beliau agar kita menyayangi sesama insan tanpa mengambilkira agama masing-masing. Menurut beliau lagi, "tiada apa yang perlu disembunyikan tentang Islam dan tiada apa yang hendak ditakuti demi kebenaran serta keadilan".

Apabila beliau menyebut menyayangi sesama insan, fikiran saya teringatkan mendiang Teoh Beng Hock yang mungkin dianiaya. Apapun punca kematiannya, kita sebagai manusia mesti memastikan beliau mendapat keadilan dengan memastikan punca malang yang berlaku.

Sebagai seorang Islam, kita juga mesti memastikan segala hak kita sebagai rakyat dinikmati sepenuhnya. Perkara atau peraturan yang tidak adil perlu dihapuskan. Segala kezaliman mesti ditentang. ISA yang zalim mesti dibuang, Untuk itu kita mesti berani.

0 comments: